Послання для російського корабля хочуть зареєструвати у ЄС як торгову марку
На думку органів ЄС із захисту прав інтелектуальної власності, вираз не відповідає вимозі стати торговою маркою
Команда юристів від імені Державної прикордонної служби України переконує Офіс ЄС з інтелектуальної власності (EUIPO) зареєструвати послання українського прикордонника для російського корабля як торгову марку. Однак, поки безуспішно. Про це пише Politico.
Зазначається, що заявку на реєстрацію послання від українського прикордонника, як торгової марки, зі згоди його родини, подали ще у березні 2022 року через юристів у Брюсселі. Спершу – на ім’я прикордонника.
“Ми вважаємо, що авторство такої торгової марки має належати державі Україна… як підтвердження рішучості й непереможності українських прикордонників… Потрібно віддати належне захисникові, який цим своїм вчинком, рішучою демонстрацією непохитності надихнув українців і світову спільноту”, – цитує видання речника ДПСУ Андрія Демченка.
Залучені у справу юристи вважають, що це бажаний крок для того, щоб уникнути, на їхню думку, неминучих спроб когось іншого привласнити легендарну фразу та заробляти на ній.
“Наразі різноманітні комерційні продукти з варіаціями речення “Російський військовий корабель…” продається на багатьох торгових платформах. Але ні Україна, ні сам солдат, який потрапив у російський полон, а згодом був звільнений в результаті обміну полоненими, не можуть нічого зробити, щоб перешкодити іншим заробляти на його крилатій фразі”, – зазначають юристи.
Один із юристів, Андрій Буковник каже, шо “На ринку є дуже погані гравці, а Україна нічого не може з цим вдіяти”.
Однак посадовці європейського агентства вважають, що фраза не відповідає необхідним критеріям для того, щоб стати торговою маркою.
Ще у 2022 році в EUIPO надали відповідь, що гасло “суперечить усталеним моральним принципам”, зокрема й через те, що йдеться про намір отримувати фінансовий прибуток з того, що є трагічною подією”, тобто подій повномасштабної війни Росії проти України.
Юристи категорично не погодилися з аргументацією відмови і вважають її навіть образливою через висловлену думку, що прикордонник буде “наживатися на війні”, хоча йдеться про фразу, сказану ним в умовах прямої загрози для його життя, а сам її автор на той час був у полоні.
Щоб обійти аргумент агентства з “прибутком від війни” і для того, щоби все ж не розголошувати імені прикордонника, запит подали повторно вже від імені ДПСУ.
У грудні 2022 року його також відхилили. Цього разу – через нецензурну лексику та що хоча в контексті подій фраза стала символом українського опору, реєстрація її як торгової марки – це баналізація подій війни.
Юристи подали апеляцію в лютому 2023 року, але EUIPO відхилило її в грудні, стверджуючи, що фраза не має “розрізняльної здатності”, тобто вона не може ідентифікувати та відрізнити їхні товари чи послуги від товарів чи послуг іншого походження.
“Буковник зазначив, що це рішення також викликало подив, оскільки він вважає, що це “дуже унікальне гасло”, яке чітко асоціюється з конкретною подією на острові Зміїний, крихітному, але стратегічно важливому острові в Чорному морі”, – кажуть у виданні.
У лютому 2024 року юристи знову подали апеляцію на відмову.
“Це не можна порівняти з чимось іншим в історії законодавства про торгові марки у Європі… І, думаю, дуже очевидно, що споживачі будуть знати, звідки товари, якщо на них використана така торгова марка”, – цитує Буковника Politico.
Проте серед інших європейських експертів є думки, що шанси на успіх все ж мінімальні.
Так професорка права інтелектуальної власності Стокгольмського університету Елеонора Розаті каже, що такі випадки рідко закінчуються щасливо.
Вона навела як приклади невдалі спроби реєстрації як торгових марок гасел “Je suis Charlie” (відсилка до солідарності з жертвами ісламістських терактів у Парижі в 2015 році, зокрема у редакції сатиричного журналу Charlie Hebdo), та гасла “Black Lives Matter”.
За її словами, з гаслами політичного характеру передусім є проблема того, що вони не ідентифікують товар як товар конкретного виробника, що є ключовим критерієм для торгової марки як явища.
“Ми віримо в справедливість і сподіваємося, що рішення щодо торговельної марки буде виваженим і на користь тих, хто героїчно висловив цю фразу”, – наголосив Демченко.
Раніше ми повідомляли, що мініатюра “Вічна пам’ять!” стала найкращою поштовою маркою 2023 року. Також улюбленими марками українців стали: “Винищувачі зла”, блок “Воїни світла. Воїни добра” та марка “ПТН ПНХ”.